סיור מודרך בשכונת טלביה – מידע והמלצות

שכונת טלביה בירושלים נחשבת לאחת השכונות היפות והמעניינות בעיר! שכונה אסתטית עם עושר אדיר של בתי פאר מטופחים וסיפורים מרתקים על הדמויות שחיו בה. סיור מודרך בטלביה יפתח לכם עולם תוכן מרתק!

YouTube video

הירשמו לסיור מכאן: סיור מודרך בשכונת טלביה

היכן נמצאת שכונת טלביה?

שכונת טלביה נמצאת בירושלים וגובלת עם שכונת רחביה. בשכונה תמצאו כמה מהמוסדות החשובים בעיר, כמו בית הנשיא, תיאטרון ירושלים, מוזיאונים ועוד

הקמתה של שכונת טלביה

הקמתה של שכונת טאלביה קשורה באופן ישיר לשלטון המנדט הבריטי בארץ-ישראל. תחת הבריטים, ירושלים הפכה לעיר בירה לראשונה מזה מאות שנים. שלטונות המנדט פיתחו את העיר, וממנה – את הארץ כולה. לשם כך נדרשו מאות פקידים שחלקו עם הבריטים את שפתם ותרבותם. הערבים שבתוכם היגרו אל ירושלים מעיירות נוצריות כמו בית לחם, בית ג’אללה ורמאללה. השגשוג היחסי גם הוא הביא תושבים חדשים אל העיר – סוחרים ואנשי-עסקים. אמנם, ירושלים איבדה ממרכזיותה עבור היהודים והערבים כאחד, שראו את מרכזם הפוליטי, התרבותי והכלכלי בתל-אביב וביפו, בהתאמה, ועדיין: הריכוז החדש של בעלי הון בירושלים, הפיתוח של העיר החדשה והביטחון המשופר הביא לגידולן של שכונות קיימות ולייסודן של שכונות חדשות, וביניהן טאלביה. את הקרקע עליה הוקמה השכונה ב-1921 רכש אחד מעשירי א”י המנדטורית, קונסטנטין סלמה, שגם בנה בה את ביתו המפואר, אליו נגיע במהלך הסיור בטלביה. רחובות השכונה תוכננו במתכונת של שתי-וערב כנהוג בערים מערביות. מעט יותר מ-50 וילות ובתי-דירות אלגנטיים נבנו בטאלביה. בינואר-פברואר 1948, במהלך מלחמת העצמאות, עזבו את השכונה בהדרגה רוב המשפחות הערביות, בנסיבות שנויות במחלוקת ולמרות סדרת השתדלויות ואיומים מצד מפקדת הכוחות הערביים. אל בתיהן ודירותיהן הוכנסו פליטים יהודים, עולים חדשים ובעיקר פקידים וקצינים יהודים שניצלו את ההזדמנות כדי לשפר את תנאי מגוריהם. אינטלקטואלים יהודים (כמו מרטין בובר, או חיים הזז) החליפו אינטלקטואלים ערבים (כגון אדוארד סעיד או אברהים כעבאני). מגוריהם של ראש הממשלה והנשיא בשולי השכונה רק הוסיפו על יוקרתה, כמו גם משכנם בה של כמה מוסדות חשובים, כמפורט בהמשך. בזמן המנדט שימשה השכונה בית למספר גדול של נציגויות דיפלומטיות. מעט מכך נשאר היום.

מה מקור השם של שכונת טלביה (טאלביה)?

מקור שמותיהן של לא מעט שכונות בירושלים הוא סתום לחלוטין, במיוחד כמה מן השכונות הערביות הותיקות או הכפרים הערביים שהפכו במרוצת השנים לשכונות בעיר. מה פירוש השם ‘טאלביה’? לא ברור. האם, כפי שטוענת מסורת אחת, מדובר באדם בשם טאלב, שהיה ממפקדי צבאו של סלאח א-דין וקיבל כאן קרקעות מידיו של המצביא הנערץ על חלקו בגירוש הצלבנים מן העיר בשלהי המאה ה-12? ואולי נקראת השכונה על-שם תפילת ה’טאלביה’ המוסלמית שנהוג לדקלם בעת העלייה לרגל למכה, לבקש בעזרתה את רחמי האל (‘טאלֶבּ’, בערבית – ‘בקשה’)? יעקב יהושע, אביו של א.ב. יהושע, שעבד בשכונה והתגורר בה, סיפר בזכרונותיו כי ניסה לברר את הסוגיה עם מכר מצרי, שכן גם בקהיר יש שכונה בשם ‘טאלביה’, אלא שגם הוא לא ידע. שם נוסף של השטח הוא ‘כרם אל-ענב’, כלומר כרם הענבים. משנת 1958 נקראת השכונה באופן רשמי ‘קוממיות’, שם שהעניקה לה ועדת השמות העירונית, ושלא נקלט בקרב הציבור. לרוב הרחובות בשכונה לא ניתן שמות לפני קום המדינה, ו-ועדת השמות העירונית החליטה לקרוא להם על-שם אישים בולטים בהיסטוריה היהודית והציונית. האמיר עבדאללה אאוט – ז’בוטינסקי אין…

בין האתרים בשכונה תוכלו למצוא את בתי משפחת בישאראת

שני בתיה המפוארים של האחים לבית בישאראת הם מן המפוארים בשכונה, במיוחד ביתו של חנא אברהים בישאראת, “וילה הארון א-רשיד” (השמאלי מבין השניים), שנבנה ב-1926. עוד בזמן המנדט שימש הבית את חיל האוויר הבריטי, ואחרי תש”ח שוכנו בו פקידים בכירים במנגנון שירות המדינה. הנה הסבר של ד”ר אלדד ברין, מתוך סיור עצמאי בשכונת טלביה
כדי להבין יותר לעומק מה זה סיור בהדרכה עצמית לחצו כאן

YouTube video

בין האתרים הנוספים שבהם מבקרים בסיור בשכונת טלביה:

גן השושנים

אחד הגנים הציבוריים היפים והמטופחים בירושלים, שנבנה על-ידי עיריית ירושלים המנדטורית. הבריטים ערכו בו קבלות פנים רשמיות, בימים שעוד הייתה בו בריכה שבו שחו דגי-זהב ותזמורת המשטרה הנעימה מנגינותיה למבקרים. הגן המשיך לשמש לקבלות פנים בשנותיה הראשונות של המדינה, והרבה מן הקסם המקורי שלו נשמר. 

 בית ראובן מס

ביתו הצנוע, באופן יחסי, של ד”ר חג’ר שהיה לביתו של המוח’תאר היהודי של השכונה, המו”ל ראובן מס. מכאן ניהל מס את ענייני השכונה ככל שאלה נגעו לתושביה היהודים, ואחרי מלחמת העצמאות ניצח מכאן על אכלוסה-מחדש בידי פליטים, פקידים בכירים ועולים חדשים.

ועוד אתרים רבים אחרים כמו: בית שוקרי ג’מל, בית אבן העזר, בית מון-סרה, וילה סלאמה, בית סונונו, בתי מוע’נם, בית חלאק ועוד..

סיור בהדרכה עצמית בטלביה

ד”ר אלדד ברין, גיאוגרף ומורה דרך ערך עבורכם סיור עומק מקיף ביותר על השכונה, את הסיור תוכלו לרכוש פה באתר ולצאת לשטח מתי שתרצו, בקצב שלכם ועם מי שתרצו! הסיור מתנהל מהטלפון בממשק אינטרנטי, כמו אפליקציה ומכיל מדיה עשירה, סרטונים, קטעי אאודיו והסברים רבים!

לכל הפרטים לחצו כאן: סיור בשכונת טלביה