סיורים בהדרכה עצמית

סיורים בהדרכה עצמית הולכים והופכים הרבה יותר פופולארים בשנים האחרונות, לא רק ילידי דור ה-Y, גם ילידי שנות ה-70, ובזכות תקופת הקורונה גם אנשים בני 70 מתחילים להתרגל לרעיון.

מה זה בדיוק סיור בהדרכה עצמית?

הכוונה היא שהמטייל מקבל כלים לצאת לטיול עצמאי, כמו למשל מפה עם מסלול הטיול, הסברי הגעה מנקודה לנקודה וכמובן תוכן. בדרך כלל התוכן הוא המלך ולכבודו אנחנו משתמשים בטיול העצמאי.
אחת הדרכים הנהוגות כבר לפחות מתחילת המאה ה-19 היא ספר טיולים, ב1827, הוציא קרל בדקר את ספרי הטיולים להדרכה עצמית הראשונים בעולם, הוא התחיל באירופה ומייד עבר לפרסם את הספר על פלסטינה וסוריה. הרעיון הבסיסי היה לאפשר למטייל העצמאי להגיע למקומות המיוחדים והאותנטים לבדו ובזמן שלו. אני ממליץ לכם לקרוע עוד על מדריך בֶּדֶקֶר (Baedeker) בויקיפדיה.
אני ממליץ לכם לקרוא קצת גם על אברהם לונץ שפרסם בסוף המאה ה-19 את ספרו “מורה דרך בארץ ישראל וסוריה” ונחשב לאחד מאבות מורי הדרך של ארץ ישראל. הספר זכה להוצאה מחודשת ע”י אלי שילר ז”ל בהוצאת אריאל.

מהמאה ה-19 לא הרבה השתנה, אותם אנשים מחפשים את אותם ערכים וגם היום ניתן למצוא הוצאות ספרים רבות שמתעסקות עם ספרי טיולים למטייל העצמאי, כמו יד בן צבי, הוצאת שיחור, מסלולים ועוד

סיור בהדרכה עצמית, מהם הערכים העיקריים?

אותם הערכים שבזכותם נולד הרעיון של “סיורים בהדרכה עצמית” כבר במאה ה-19, מחזיקים ומובילים אותנו ממש עד היום, מה הם?

בזמן שלך או במילים אחרות Timeing

אחד המחסומים שקיימים אצל הרבה אנשים לפני שהם נרשמים לטיול מודרך קלאסי זה הפחד מלוחות הזמנים. מה יקרה אם נאחר לסיור? כולם יכעסו עלינו, נפסיד את ההדרכה, לא נקבל פיצוי וכו’..  כשיוצאים לסיור בהדרכה עצמית הזמן שלך בידים שלך, אפשר להתחיל מתי שרוצים ואין את הלחץ הזה.

ללכת בקצב שלי

כל אחד אוהב לחקור קצת אחרת, יש מי שאוהב להתעכב על כל פרט, יש מי שאוהב לרוץ ויש מי שחשוב לו לשלב הפסקות לקפה, לצילומים או פשוט זמן חופשי לפגוש אנשים ולדבר איתם! כשהולכים לסיור מודרך רגיל מתחייבים לעמוד בקצב של הקבוצה, בד”כ המדריך הוא זה שמכתיב את הקצב תוך כדי התחשבות בסגנון ואופי המטיילים, אבל מה קורה כשיש אנשים שונים בקבוצה? צריך לוותר ולהתפשר, לפעמים על הדבר הכי חשוב שלשמו באנו לטיול.
כמובן שטיול בהדרכה עצמית מאפשר לנו לחוות את המקומות בקצב שלנו. בחנוכה 2019, כשהתחלנו עם הפרוייקט של GoBeeTravel, פלטפורמה של סיורים בהדרכה עצמית, הסתובבנו בשטח “לצוד את המטיילים” ולראות מי הם.
זה היה סיור חנוכיות עצמאי בירושלים שעובר באזור השכונות החרדיות ונחלאות. כשפגשנו את המטיילים ראינו שחלקם הגיעו לסיור עם ציוד צילום מאוד מכובד ובזמן שלהם פתחו מצלמות וריפלקטורים ועשו BOOK מטורף למקבצי החנוכיות המרשימים שפזורים בשכונה, כמובן שאי אפשר לעצור לסשן של חצי שעה לצלם חנוכיות באמצע סיור רגיל.

רק עם מי שאני רוצה

מכירים את אילה שחופרים למדריך עם השאלות? או אילה שמתווכחים עם המדריך ומנסים ללמד אותו? בטח שפגשתם אותם לא פעם, בכל טיול יש אחד כזה… זה אולי ישמע קצת סנובי אבל חלק גדול מחווית הטיול היא האנשים שבאים איתי. לפעמים אותו “נודניד” הוא דווקא זה שתורם לחוויה וכמובן שבטיול רגיל עם נדריך וקבוצה תוכלו לפגוש חברים חדשים ואנשים לחלוק איתם את החוויות. אז יש לפחות 2 צדדים למטבע ופה אתם צריכים לבחור. השנה (2020) נכנס שיקול נוסף לקבלת ההחלטות שלנו ושמו “קורונה”. יש הגבלות ואיסורים ופחד גדול להידבק. כשיוצרים לסיור עצמאי, אפשר ללכת רק במסדרת המשפחה הגרעינית ולא לדאוג מהנושא הזה בכלל.

מפגש אותנטי עם השטח

דמיינו את עצמיכם סיור חומוסיות בעיר העתיקה, הקבוצה נדחסת לחומוסיה הקטנה, המדריך מסביר מהר כי לא נעים בצפיפות, יוצאים החוצה וטועמים את החומוס שהביא המדריך. אחלה חוויה, הסברים מעולים אבל כשאתה אחד מתוך קבוצה גדולה, גם אם בעל המקום בעצמו יגיע לדבר עם הקבוצה, לא באמת יהיה לך מפגש אמיתי ואותנטי איתו. אם לאותה הסיטואציה תגיעו כשאתם מצויידים באותו המידע והתוכן אבל לבד, תוכלו ליצר מפגש אמיתי עם השטח ולא להיות עוד אחד מתוך רבים.
הערך הזה של האותנטיות, החוויה האותנטית הולך וגדל בשנים האחרונות ובעיקר בזכות דור ה-Y, כל הכבוד לכם!

וכמובן המחיר, כמה זה עולה לנו?

כשנרשמים לסיור לקהל הרחב, בד”כ משלמים פר אדם, והמחירים נעים בין 90-190 ש”ח, תלוי במה בדיוק מקבלים. כשיוצאים לסיור בהדרכה עצמית, המחיר הוא קבוע, לא משנה כמה אנשים תהיו ובד”כ זול אפילו יותר ממחיר הרשמה של אדם בודד לסיור עם קבוצה. הסיורים העצמאיים של GO עולים פחות ממאה שקלים ונותנים לכם סוג של מנוי פתוח ל-14 יום, בו תוכלו לצאת לסיור מתי שתרצו, כמה שתרצו ועם מי שתרצו! כלומר, תוכלו לשבת בבית ולהתחיל לצפות בסיור, לצאת לשטח לסיור עצמו, וכמו שתמיד קורה, אחרי הסיור נחנו מנסים להיזכר בהסבר המעניין של המדריך ולא ממש מצליחים, תוכלו לחזור לכל ההסברים במסגרת תקופת המנוי. ללא ספק עסקה מאוד מאוד משתלמת.

ומה חדש במדע?

אם אותם ערכים, צרכים ורעיונות קיימים לפחות מתחילת המאה ה-19, מה כבר אפשר לחדש? חידושים מעולם הטכנולוגיה. GoBeeTravel הוא החידוש האחרון בתחום, פה תוכלו למצוא מגוון רחב של סיורים שמועברים אליכם מהטלפון הנייד, דרך ממשק מבוסס דפדפן, כלומר חוסכים לכם להוריד אפליקציה מהחנות, תוכלו לבחור סיור ולצאת לסיור בהדרכה עצמית מתי שתרצו. הנה דוגמה לסיור גרפיטי עצמאי בפלורנטין.

בעמוד הבא תוכלו לראות רשימת סיורים בהדרכה עצמית בכל הארץ, סיורים בירושלים, בתל אביב, בצפון ובדרום.
שיהיה טיול נעים…