כנסיית הקבר בירושלים

כנסיית הקבר בירושלים היא האתר הנוצרי המקודש והחשוב ביותר לנוצרים בכל העולם (למעט הפרוטסטנטים) ומאז ועד היום הייתה משאת נפשם על עולי הרגל (הצליינים) לארץ הקודש ולירושלים.

המבנה הענק מרשים ומסובך מאוד ומתוחזק ע”י מספר עדות נוצריות: יוונים אורתודוכסים, קתולים (לטינים), ארמנים, קופטים, אתיופים(דיר אל סולטאן) וסורים יעקוביטים. כל אחת אחראית על חלק אחר וזמני תפילה שונים, הסמל של ה”סטטוס קוו” שקיים בין העדות השונות הוא הסולם שלא הוזז מחלון הכנסייה מ1878 לפחות ונראה יפה גם היום. במקום מזהים את גבעת הגולגולתא שעלייה נצלב ישו:”וַיְהִי כַּאֲשֶר בָּאוּ אֶל הַמָקוֹם הַנִקְרָא גָלְגֹתָא, וַיִצְלְבוּ אֹתוֹ שָם” [הבשורה על-פי לוקאס, פרק כ”ג , 33]. בכניסה לכנסייה יש איקונה ענקית המתארת את הצליבה, הורדתו מהצלב, משיחתו בשמנים על האבן שלפי המסורת היא האבן שנמצאת בכניסה לכנסייה ואותה מנשקים בשקיקה הצליינים המבקרים עד היום, מורחים את התחריכים שאיתם יקברו בשמנים ובוסם ומעבירים אותם על האבן. וסצנת הכנסתו של ישו למערת הקבורה שלפי המסורת נמצאת מתחת לכיפה הגדולה (הרוטונדה) של הכנסייה.
הסיור בכנסייה הקבר הוא חוויה של ממש! ריחות הכתורת, תהלוכות של צליינים ואנשי דת בתלבושות חגיגיות, האווירה המסתורית והחשוכה, צלצולי פעמונים, שרידי העבר ההיסטורים, הארכיאולוגי והתיאולוגים שנמצאים בכל פינה.

חשוב לציין שהפרוטסטנטים רואים את מקום צליבתו של ישו בקבר הגן (גן הקבר)

אפשר לבקר בכנסיית הקבר במסגרת של סיורים בירושלים רבים, יש גם את הסיור בהדרכה עצמית בעיר העתיקה, הביקור באתר סביב ה 45 דק’ ואפשר להעמיק ולהסתובב כמה שעות בין החדרים, העליות והסודות שמעל ומתחת לאדמה, הכניסה חינם ופתוחה לכולם.

 

YouTube video