המושבה הגרמנית בירושלים, מידע, סיור וטיפים

המושבה הגרמנית בירושלים היא אחת השכונות הקסומות והמרשימות בעיר, פה תמצאו מבני פאר בהם גרו דמויות חשובות, מרכז קניות, מסעדות ובילוי שוקק חיים על רח’ עמק רפאים, קולנוע סמדר, סיפורים פיקנטיים ועוד. סיור במושבה הגרמנית הוא חוויה אינטלקטואלית יוצאת דופן, הנה כמה טיפים ומידע על המושבה הגרמנית בירושלים.

מי הם הטמפלרים?

התנועה הטמפלרית התפצלה מהנצרות הפרוטסטנטית במחוז וירטמברג בגרמניה. הם הציעו רפורמות על פי עקרונות התנ”ך והברית החדשה. בראשה עמד כריסטוף הופמן – איש הרוח, ולצידו גיאורג דוד הרדג – איש המעשה. היה להם עיתון בעזרתו הפיצו את רעיונותיהם ששמו היה “ווארטה”. הם חיברו תפילות, בטלו את הכמורה, ההדרכה הרוחנית היתה בידי “זקני העדה” ובמקום כנסיה יש “בית עם”. הטמפל הוא לא מקדש של אבן אלא קהילה של בני אדם. בגרמניה היה אז רעב, והוא בנוסף לרדיפות ולרעיונות משיחיים הביאו אותם לרצות להגר לארץ הקדושה. לאחר תלאות לא פשוטות שעברו על הקהילה הגיעו הופמן והרדג לנמל חיפה ב – 1868 כשהם מסוכסכים והקימו שתי מושבות:  הרדג בחיפה והופמן ביפו. אנשי הקהילה באו אחריהם כאשר היה סינון כבד ולא כל אחד התקבל. האיכלוס החל ב – 1870. בשנת 1871 הוקמה התנחלות בת חקלאית ליד המושבה ביפו בשם “שרונה”. אנשי הדור השני הקימו את “וילהלמה” ליד לוד.
בשנת 1906 הוקמה “בית לחם הגלילית” ולידה ב – 1907 הוקמה “ולדהיים”. המושבה הגרמנית בירושלים נבנתה בעמק רפאים על שטח אותו קנה מתאוס פרנק בשנת 1873 ומכר אותו לטמפלרים. בשנת 1878 קבעו הטמפלרים בירושלים את מרכזם והעבירו לשם את ההנהלה שלהם ואת בית הספר.

הנה סרטון על בית הספר של הטמפלרים (היום מלון אוריינט), מתוך סיור בהדרכה עצמית במושבה הגרמנית:

YouTube video

סיור במושבה הגרמנית בירושלים

אם אהבתם את ההדרכה בסרטון פה, תוכלו לצאת לסיור עצמאי במושבה הגרמנית כבר עכשיו! סיור בהדרכה עצמית שמכיל קטעי וידאו, הסברי הגעה, מפות, מידע כתוב ומוקלט שיספק לכם חוויה אינטלקטואלית מדהימה, הסיור לוקח כשעתיים, אבל אתם קובעים את הקצב, כך שזה בידיים שלכם. תוכלו לעצור לקפה, לארוחה ואפילו לחזור על החומר בבית או בשטח כמה שתרצו. הסיור כולל ביקור באתרים רבים בשכונה, הוא סיור מקיף מאוד במושבה הגרמנית ובו תלמדי על האדריכלות, על הטמפלרים, על מתחם תחנת הרכבת והרכבת עצמה, ולנוע סמדר, פרשת אולמרט ועוד ועוד…

אפשר להתחיל את הסיור מהעמוד הזה: לחצו כאן.

YouTube video

הסיור מועבר ע”י רפי כפיר, מורה דרך וחוקר ירושלים.